Konec roku se blíží. Bilancování, strategie a plány nejen v marketingu.
Nebát se být jiní – resp. sví a jít si svou cestou, která má strategii a cíl. Platí nejen v marketingu, tam je to dokonce žádané, ale samozřejmě i v životě. Přijmout naší osobnost, nebát se vyjádření a využívat své silné stránky. Jelikož naše nastavení mysli, naše přesvědčení i vzorce jsou to, co tvoří náš (ne)úspěch a spokojenost. A samozřejmě i úspěch naší značky, kde je důraz na silné stránky a vyhledávání příležitostí naprosto zásadní.
Platí pro freelancery i vlastní menší značky. No ale každá velká značka byla nejdříve malou… A bez jasné vize a plánu by nerostla.
Strategie a plán – máte?
Základem je plán, business strategie, na kterou se teprve staví marketingový plán. Nemusí se jednat o žádný elaborát a rozhodně musí obsahovat i finanční část. To je všem jasné, ale málokdo vlastně jej má a reviduje.
Marketing – obsáhlý pojem, který chápe každý po svém
Marketing obecně je velmi obsáhlý obor mnoha činností a spousty možností. Neexistují přesná pravidla a tedy pokud někomu něco funguje, nemusí to fungovat zrovna u vás. Do hry vstupuje spousty proměnných a pouze méně praxí ošlehaní, dávají konkrétní rady bez důkladnější analýzy „vnitřku“. Naprostou klasikou je, že se zadává jen určitá část z celku externistům (kteří vidí jen svou část) a chybí tam vedení v rámci celku. Ideálně se kopírují strategie.
Nešetřete na správných místech
Marketing je o neustálém hledání možností posunů, zlepšování i změny strategie a sledování trhu. Pokud vám někdo tvrdí, že to je zaručená marketingová metoda, tak rozhodně buďte obezřetní. Vždy se vyplatí si najmout profesionály z daného oboru, je to pak vyváženo větší efektivitou. Jednoduše na marketingu „neušetříte“, aby to nebylo na úkor něčeho. Samozřejmě vše v rámci možností.
Marketing nefunguje
Boží věta kterou rád slyší každý marketér:-). Tedy a co přesně v marketingu nefunguje? Bavíme se o spousty činností… Pokud nefunguje například nějaká kampaň, tak může být hned několik důvodů i jejich kombinace a nebo všechny: špatné cílení, slabé copy, grafika, ale také nízký budget, špatné načasování, nebo dokonce méně zajímavý produkt (služba), silná a dravá konkurence atd.
K tomu by někdo potřeboval i křišťálovou kouli.
A aby fungoval
Základem kromě vyladěného „produktu“, je mít vždy co nejlepší možnou business strategii, dále vybrat nejvhodnější mrkt kanály (stanovit mrkt strategii), vybrat vhodné spolutvůrce celého mrkt mixu a ladit a ladit.
Je to veselé, je to hravé a samozřejmě to i občas bolí. Výsledky však stojí za to. Pokud je ovšem dobrý základ a někdy se na ně musí docela počkat. A nikdy neusnout na vavřínech!
Mějte krásný a pohodový konec roku a udělejte si plán, aby váš příští rok byl ještě lepší!
PS: protože mám ráda teplo, tak foto je z léta a jihu:-).
…………………..
Dara Blaha – marketing manažerka na volné noze pro (zatím) malé značky.
#darablaha #yogablaha #darablaha_marketingwomen #marketing #SpoluZaSny